reklama

Knihy...

Vždy som ich milovala. Ich dobre známu vôňu. Upokojujúci šuchot obracajúcej sa stránky…bol, je a bude opojnou hudbou preháňajúcou stovky zimomriaviek vzrušenia po mojom chrbte...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

V mojom násť-ročnom svete boli vždy spoľahlivým únikom pred realitou a stereotypom všedných dní. Tiež formou hľadania a prostriedkom identifikácie. Hlad po myšlienkach, zaujímavých príbehoch, pocitoch, náladách... 

Postupom času, keď som prišla na to, že pred realitou nie je vždy dobré unikať a daydreaming je nie vždy tá najsprávnejšia cesta úniku pred životom, stali sa pre mňa knihy predovšetkým zdrojom inšpirácie, pokoja a pohody. A malej tichej velebivej radosti…keď sa večer, vykúpaná, pyžamková, upeleším v perinách, otvorím a hltám prvé písmenká, riadky, strany. To je môj plnohodnotne strávený voľný čas. Hlad po opise a vôni pocitov, nálad, myšlienok a osudov zostali, pridala sa však aj radosť z hravosti, pestrosti slov, ich významov a mnohorakých slovných zvratov... 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pripúšťam, občas sa stáva, že na mňa kniha nemá len pozitívny efekt.. Odnášajú si to ľudia okolo mňa, ak odo mňa práve niečo potrebujú, ale nebodaj žíznia po rozhovore... Reagujem nevrlým vrčaním. Nasledujú podráždené povzdychy, kusé slová, jednoslovné odpovede...zrazu som stručná, vecná, výstižná. Ako šelma, snažím sa chrániť svoje iluzórne teritórium, sféry, v ktorých práve prebývam. Zubami, nechtami sa držím deja, ktorý pohlcuje, teší, zabáva, inšpiruje...nechcem z neho vypadnúť...pretože potom, možno, asi, niekedy, je zrazu ťažké vhupnúť späť.  

Jednoducho, mám rada knihy. Vážim si spisovateľov, ich štýl, nápady, umenie využiť čaro slova i jazyka. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Túto lásku mi nikto nevezme. A ani spomienky. Na vôňu starých kníh v dedkovej knižnici, letné prázdniny a my (sesternice Janka a Danka, uhm...sú to dvojičky) rozvalené na gauči v obývačke...lúskam Annu Frankovú, ach, ako len chápem jej úbohú trýznivú teenagerskú dušu, keď zrazu, strčí do dverí nos teta a vyháňa nás von: „Kto to kedy videl, vonku krásne teplo, slniečko a vy trčíte v tmavej obývačke s nosom zarytým v knihe! Už aj von! Von na lúku!“ Berieme teda deky, uvelebíme sa pod stromom a čítame ďalej...rušia ma však mravce, slnko, vôňa leta a babkinej záhrady. 

Moje knihy. Nájdete v nich podčiarknuté slová, niekedy i celé odstavce, popísané komentáre a aj somárske uši. Nie, neznamená to, že si knihu, príbeh, myšlienky v nej, autora/autorku nevážim! Mám to jednoducho takto rada. K mnohým knihám sa totiž po čase vždy rada vraciam, poznámky mi umožňujú lepšiu orientáciu, prípadne sa z nich s odstupom času dozviem aj niečo o sebe.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neznášam škatuľkovacie otázky o obľúbených filmoch, hercoch, či knihách!!! V každom období sa mi páči niečo iné. V závislosti od etapy života, ročného obdobia alebo od skutočnosti, ktorou nohou som práve dnešné ráno vstala z postele, ponúknem na túto bezduchú otázku väčšinou vždy inú odpoveď. Ako to možno vôbec objektívne posúdiť? Čo kniha, to iná chuť, vôňa, odtieň, farba, pocity blízkosti a dôvery. 

Aj v závislosti od nálady mením žánre, nie vždy mám chuť na melanchóliu a la Remarque, nikdy však nesklame Saroyanove nadanie osláviť krásu bežných chvíľ a bežných ľudí. Videl zázračno aj v nedozretom klase, detstve a bežnom živote. On je moja terapia, vyťahuje ma zo smútku. No a nedávno som „dorazila“ jednu knihu o trubici a netrvalo dlho, už sa chichocem na ďalšej, z dielne Amélie Nothombe.  Je klaunom mojich dnešných dní. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No predsa. Posledné obdobie čítam tak málo. Obmedzený prístup k literatúre v slovenskom jazyku, otrepaná sťažnosť na nedostatok času a fakt, že v anglickom jazyku sa mi číta dosť ťažko. Netvrdím, že si ani neškrtnem, pomaly sa to zlepšuje, no stále, viem, cítim, unikajú mi mnohé významy a odtiene, spôsobené jazykovou bariérou. Rodná reč je rodná reč. Preto sa zmôžem v angličtine na čítanie kníh skôr nenáročnejšieho žánru. Vyhráva to Marian Keyes. Je vtipná a jej humor vie rozosmiať. 

Nehodno však hádzať flintu do žita! Pred dvoma dňami mi prišiel zo Slovenska balík. Sladkosti, sladkôstky, časopis, Rebelové, Čierna mačka – biely kocúr a nová....KNIHAAAA !!!! J  PS: Tento článok venujem najmä Slávke.

Zuzana Peclerová

Zuzana Peclerová

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  Prechodné bydliskoCestovanie - po kvapkách

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu